Preview

Health care of the Russian Federation

Advanced search

The experience of involvement of personnel of the medical research organization into management of its functioning

https://doi.org/10.18821/0044-197Х-2017-61-1-22-28

Abstract

The active involvement of personnel to management of functioning of organization at all levels has an economic usefulness and social value. The article presents experience of involvement of personnel into management as exemplified by medical research organization using international tool standard ISO 9001. Purpose ofstudy. To represent experience of involvement ofpersonnel to management of functioning research medical organization by force of implementation of quality management system corresponding to requirements of ISO 9001. The system ofmanagement ofmain types of functioning ofthe research institute of complex problems of cardio-vascular diseases was used as a study object. The worker of organization as a subject of management system was used as a unit of observation. Out of personnel of organization was organized a team of leaders trained to quality management. The model of quality management in the research institute of complex problems of cardio-vascular diseases was presented by such processes as research and curative diagnostic activities. The workers in a different way assess usefulness of implementation of quality management system for their professional work - positive responses gave 26% of junior medical personnel and up to 77% of administrators. This occurrence indicates to different purposes of involvement of personnel to management. The experience of implementation of quality management system in the research institute of complex problems of cardio-vascular diseases testifies that work ofpersonnel of any professional category in one way or another impact the achievement of targets of organization. At the expense of active involvement of personnel to process of management of activities the organization ameliorates its functioning on systemic level. To comprehend usefulness of quality management system by members of particular professional groups it is expedient to develop and implement innovative methods of personal interest in the results of work considering characteristics of particular team, its targets and aims in the area of quality.

About the Authors

G. V. Artamonova
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


Y. V. Danil’Chenko
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


D. V. Karas’
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


T. S. Kostomarova
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


D. V. Kryuchkov
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


S. A. Makarov
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


D. G. Shapovalov
The research institute of complex problems of cardio-vascular diseases
Russian Federation


References

1. Куракова Н.Г., Арефьев П.Г., Цветкова Л.А., Кураков Ф.А. Российская клиническая медицина как лицо российской науки. Менеджер здравоохранения. 2011; (11): 29-35.

2. Вялков А.И., Мартынчик С.А., Полесский В.А. Методологические основы стандартизации оценочной деятельности медицинской научной организации. Здравоохр. Рос. Федерации. 2010; (6): 3-7.

3. Артамонова Г.В., Костомарова Т.С., Данильченко Я.В., Крючков Д.В., Черкасс Н.В. Анализ достижения целей СМК в Научно-исследовательском институте комплексных проблем сердечно-сосудистых заболеваний Сибирского отделения Российской академии медицинских наук за период 2011-2013 гг. Перспективы 2014 г. Комплексные проблемы сердечно-сосудистых заболеваний. 2014; (2): 56-65.

4. Красина Ф.А. Управление человеческими ресурсами: Учебное пособие. Томск: Эль Контент; 2013.

5. Международный стандарт ISO 9001. Системы менеджмента качества - требования. 4-е изд. Перевод NQARussia. 2008.

6. Хеллевиг Й. Вовлеченность персонала в России. Предварительная версия. Как построить корпоративную культуру, основанную на вовлеченности персонала, клиентоориентированности и инновациях. Helsinki: Russia Advisory Group Oy; 2012.

7. Ушаков И.В. Опыт внедрения в практическую деятельность частных и государственных медицинских организаций России стандартов ИСО 9001:2008. Качество медицинской помощи и стандартизация. 2011; (12): 55-63.

8. Тихонова И.Ю., Петиченко А.В. Методы вовлечения персонала в систему менеджмента качества в учреждении здравоохранения. Здравоохранение. 2015; (4): 94-100.

9. Глухова Е.А., Потемкин Е.Л. Аналитическая система комплексной оценки кадрового потенциала научной медицинской организации. Социальные аспекты здоровья населения. 2012; 26 (4): Avaiable at: http://vestnik.mednet.ru/content/view/425/30/lang,ru/ (Accesseed 13 January 2016).

10. Тишин П.Я. Человеческие ресурсы как объект управления на промышленном предприятии. Вестник Челябинского государственного Университета. 2007; (10): 142-8.

11. Нечаев В.С., Краснов В.А. Совершенствование стратегического управления высокотехнологичной хирургической помощью. Пробл. соц. гиг., здравоохр. и истории мед. 2013; (4): 30-1.

12. Сыстерова А.А., Тоцкая Е.Г. Реализация концепции инновационного развития здравоохранения в крупном лечебном учреждении. Пробл. соц. гиг., здравоохр. и истории мед. 2012; (4): 44-7.

13. Расторгуева Т.И., Щепин О.П. Перспективная модель управления человеческими ресурсами медицинского учреждения. Пробл. соц. гиг., здравоохр. и истории мед. 2009; (1): 27-32.

14. Артамонова Г.В., Баженова Т.С., Карась Д.В., Барбараш Л.С. Современные принципы управления в научно-исследовательской медицинской организации. Менеджер здравоохранения. 2012; (7): 41-7.


Review

For citations:


Artamonova G.V., Danil’Chenko Y.V., Karas’ D.V., Kostomarova T.S., Kryuchkov D.V., Makarov S.A., Shapovalov D.G. The experience of involvement of personnel of the medical research organization into management of its functioning. Health care of the Russian Federation. 2017;61(1):22-28. (In Russ.) https://doi.org/10.18821/0044-197Х-2017-61-1-22-28

Views: 240


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0044-197X (Print)
ISSN 2412-0723 (Online)